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A Creative Triangle of Mechanics, Acoustics and Aesthetics: The Early Pedal Harp (1780–1830) as a Symbol of Innovative Transformation

Funded by

[Translate to English:] VolkswagenStiftung

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Project description

Between 1780 and 1830 the harp was as popular as the piano. New inventions as well as the application of innovative methods in its production and marketing transformed the harp not only into an advanced musical instrument, but also into a luxurious fashion object that played an important role in the arts, education, literature and lifestyle of this time.

The project examined the early pedal harp as a symbol of historical, technical, economic, socio-cultural and musical developments. The focus of the research was on harps made by the Erard firm, the most important manufacturer of pedal harps in London and Paris.
Numerous artefacts and archival material from the collection of the Deutsches Museum as well as from other public and private collections in Germany and abroad were examined using interdisciplinary approaches.
The results of the project were presented in several lectures and events (e.g. concerts, workshops)and published in various “Open Access” articles and via digital platforms (e.g. online portals, databases, podcasts, blogs). Last but not least, they were integrated in the new permanent exhibition of musical instruments of the Deutsches Museum. A monograph on harps by Erard, which is due to appear in 2021, is under way.

Objekt-basierte Forschung

Untersuchung, Dokumentation und Materialanalyse

Untersuchung, Dokumentation und Materialanalyse der Doppelpedalharfe No 2631 der Firma Erard (London 1818) aus der Sammlung des Deutschen Museums, München (Inv. Nr. 16147)

Dokumentation und Erschließung der Harfe, durchgeführt am Deutschen Museum von Panagiotis Poulopoulos (2016–2020).

Makroskopische, mikroskopische und endoskopische Untersuchung der Harfe mit sichtbarem und UV-Licht sowie Probenahme und Analyse der Oberflächen mit verschiedenen Methoden (z.B. SEM-EDX, FT-IR, Py-GC-MS), durchgeführt am DM und am Lehrstuhl für Restaurierung, Kunsttechnologie und Konservierungswissenschaft der Technischen Universität München in Zusammenarbeit mit Luise Richter, Marisa Pamplona und Elke Cwiertnia (2016–2017).

Untersuchung der inneren Konstruktion der Harfe mit Röntgenaufnahmen, durchgeführt an der Archäologischen Staatssammlung München in Zusammenarbeit mit Peter Albert und Egon Blumenau (2017).

Vibroakustische Untersuchung der Harfe und Vergleich mit ähnlichen Harfen, durchgeführt am DM und anderen Sammlungen in Zusammenarbeit mit Niko Plath, Institut für Systematische Musikwissenschaft, Universität Hamburg (2017)

Analyse von Metallkomponenten der Harfe mit XRF, durchgeführt am DM in Zusammenarbeit mit Neeti Phatak, Scholar-in-Residence (2018)

Holzartenbestimmung mittels 3D-Auflichtmikroskopie, durchgeführt am DM in Zusammenarbeit mit Volker Haag und Valentina Zemke, Thünen-Institut für Holzforschung, Hamburg (2018)

Untersuchung und Dokumentation historischer Pedalharfen in anderen Sammlungen

Untersuchung und Dokumentation von erhaltenen Einfach- und Doppelpedalharfen der Firma Erard und anderer Hersteller aus dem späten 18. und frühen 19. Jh. (z.B. Cousineau, Naderman, Erat, Stumpff), durchgeführt von Panagiotis Poulopoulos in folgenden öffentlichen und privaten Sammlungen (2016–2019):

Belgien: Muziekinstrumentenmuseum, Brüssel

Deutschland: Deutsches Museum, München; Münchner Stadtmuseum, München; Residenz München, München; Germanisches Nationalmuseum, Nürnberg; Musikinstrumentenmuseum der Universität Leipzig, Leipzig; Private Harfensammlung, Freisingf; Private Harfensammlung, Fürth

Frankreich: Musée de la Musique, Paris

Holland: Private Harfensammlung, Amsterdam

Italien: Castello Sforzesco, Mailand; Museo Nazionale della Scienza e della Tecnologia Leonardo da Vinci’, Mailand; Fernanda Giulini Collection, Mailand

Japan: Hamamatsu Museum of Musical Instruments, Hamamatsu

Schweiz: Museum für Musik, Basel; Schola Cantorum Basiliensis, Basel

Spanien: Museu de la Música, Barcelona

Vereinigtes Königreich: Royal College of Music, London; Musical Instrument Museums, Edinburgh; Fitzwilliam Museum, Cambridge; Abbotsford House, Home of Sir Walter Scott, Abbotsford; Hospitalfield House, Arbroath

Archivalische Forschung

Untersuchung und Transkription von erhaltenen Dokumenten (z.B. Verkaufsbüchern, Briefen, Katalogen) der Firma Erard in Zusammenarbeit mit Julin Lee (2017–2018).

Erforschung von historischen Quellen über die Pedalharfe in Deutschland in Zusammenarbeit mit Michael Zahnweh (Institut für Kunst und Musikwissenschaft, Technische Universität Dresden) und Lisa Berchtold (Institut für Musikwissenschaft, Ludwig-Maximilians-Universität München) im Rahmen ihres Praktikums am DM (2018–2019).

Erforschung von erhaltenen schriftlichen und ikonographischen Archivalien über historische Harfen von Erard und anderen Harfenbauern in verschiedenen Institutionen (z.B. Royal College of Music, London; Victoria and Albert Museum, London; University of Cambridge; University of Edinburgh; University of Glasgow; Shropshire Archives; Musée de la Musique, Paris; Deutsches Patentamt, München) sowie auf Online-Portalen (z.B. Centre Sébastien Erard, MIMO, The Early Pedal Harp).

Ausstellung „Sébastien Erard und die Entwicklung der modernen Harfe“

Konzeption und Realisierung des Moduls „Sébastien Erard und die Entwicklung der modernen Harfe“ für die neue Dauerausstellung „Musikinstrumente“, Deutsches Museum [in Vorbereitung]

Datenbank und virtuelle Sammlung erhaltener Harfen von Erard (London)

Konzeption, Erstellung und Aktualisierung einer Datenbank und virtueller Sammlung von ca. 300 erhaltenen Harfen der Firma Erard (London) in Zusammenarbeit mit Julin Lee, Fabienne Huguenin und Aleksandar Stajić (2018–2020) [in Vorbereitung].

Events

  • The Early Pedal Harp as a Museum Artefact: Research – Conservation – Presentation . Internationaler Workshop am Forschungsinstitut für Wissenschafts- und Technikgeschichte, Deutsches Museum, München, 29. und 30. November 2018.

Webseite:  https://earlypedalharp.wordpress.com
Programm:  https://earlypedalharp.wordpress.com/programme/

Berichte:
von Rüden, Heidi and Brilmayer, Benedikt, „The Early Pedal Harp as a Museum Artefact: Research – Conservation – Presentation. An insight in the workshop at the Deutsches Museum from November 29th to 30th 2018“. In: CIMCIM Bulletin 2020/1 (2020), S. 64–65. Zum Download unter: http://cimcim.mini.icom.museum/wp-content/uploads/sites/7/2020/06/2020_April_Bulletin.pdf

Kotašová, Daniela, „Současný výzkum rané fáze pedálové harfy v západní Evropě: Zprava z mezinarodniho workshopu“. In: opus musicum 4/2019 (2019), S. 83–90. Zum Lesen unter: https://view.joomag.com/opus-musicum-4-2019/0886102001569880235?short

Kolle, Elise, „The Early Pedal Harp as a Museum Artifact: Research, Conservation, Presentation“. In: Newsletter of the American Musical Instrument Society 48/1 (2019), S. 11–12. Zum Download unter: https://a091d51b-787d-41d7-a701-01c951bf2f7e.filesusr.com/ugd/e1fc2d_6757f2afc3464e01a9aaf73a5b55af7b.pdf

Kotašová, Daniela, „The Early Pedal Harp as a Museum Artefact: Research–Conservation–Presentation”. In: Galpin Society Newsletter 53 (2019), S. 12–14. Zum Download unter: http://www.galpinsociety.org/index2_htm_files/GSNFeb2019.pdf

Publications

  • Poulopoulos, Panagiotis, ”Aspects of Technology in ‘Populuxe’ Musical Instruments of the Late Eighteenth and Early Nineteenth Centuries“. In: Artemis Yagou (Hg.), Novelty, Technology and Luxury. Deutsches Museum Studies 9 (München: Deutsches Museum, 2021) [in Vorbereitung].
  • Poulopoulos, Panagiotis, „‘So wenig kultivirt, so ganz vernachlässigt’: Die Pedalharfe in Deutschland um 1800“. In: Phoibos. Zeitschrift für Zupfmusik [erscheint 2021].
  • Poulopoulos, Panagiotis; Pamplona, Marisa; Richter, Luise; Cwiertnia, Elke, ”Technological Study of the Decoration on an Erard Harp from 1818”. In: Studies in Conservation 65/2 (2020), S. 86–102. DOI: 10.1080/00393630.2019.1622317. Abstract zum Lesen unter: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00393630.2019.1622317
  • Poulopoulos, Panagiotis; Lee, Julin, ”A Synergy of Form, Function and Fashion in the Manufacture of the Erard Harp”. In: Marco A. Pérez; Marconi, Emanuele (Hg.), Wooden Musical Instruments: Different Forms of Knowledge. Publication of the WoodMusICK COSTAction FP1302 (Paris: Cité de la Musique - Philharmonie de Paris, 2018), S. 367–398. Zum Download unter: http://woodmusick.org/wp-content/uploads/2019/COST_FP1302%20Book.pdf
  • Poulopoulos, Panagiotis; Pamplona, Marisa; Richter, Luise; Plath, Niko, “Conservation Issues on Historical Pedal Harps: Preserving Tangible and Intangible Properties”. In: Pascale Vandervellen (Hg.), Preservation of Wooden Musical Instruments: Ethics, Practice and Assessment. Proceedings of 4th Annual Conference of the COST Action FP1302 WoodMusICK (Brussels: Muziekinstrumentenmuseum, 2017), S. 69–72. Zum Download unter: http://woodmusick.org/wp-content/uploads/Proceedings_WoodMusICK_BRS.pdf
  • Poulopoulos, Panagiotis; Pamplona, Marisa; Richter, Luise, “The Industrialisation of the Early Pedal Harp: Detecting Evidence on Wood and Metal”. In: Marco A. Pérez; Le Conte, Sandie (Hg.), Making Wooden Musical Instruments: An Integration of Different Forms of Knowledge. Proceedings of the 3rd Annual Conference of the COST Action FP1302 WoodMusICK (Barcelona: Museu de la Música, 2016), S. 185–190. Zum Download unter: http://woodmusick.org/wp-content/uploads/Proceedings_WoodMusICK_BCN.pdf
  • Richter, Luise, Fassungsuntersuchung der Doppelpe­dalharfe No. 2631 von Sébastien Erard aus dem Deutschen Museum München: Ein Beitrag zur Harfenforschung (BA Dissertation, Studiengang Restaurierung, Kunsttechnologie und Konservierungswissenschaft, München: Technische Universität München, 2016).

Reviews

  • Poulopoulos, Panagiotis, Rezension des Buches: Darmstädter, Beatrix; Hopfner, Rudolf; Huber, Alfons (Hg.): Die Sammlung alter Musikinstrumente des Kunsthistorischen Museums Wien ‒ Die ersten 100 Jahre. Berichtband über das Zentenarsymposium (Wien: Kunsthistorisches Museum/Praesens, 2018). In: Journal of the American Musical Instrument Society 46 (2020) [erscheint 2020].
  • Poulopoulos, Panagiotis, Rezension des Buches:Adelson, Robert; Roudier, Alain; Nex, Jenny; Barthel, Laure; Foussard, Michel (Hg.):The History of the Erard Piano and Harp in Letters and Documents, 1785-1959 (Cambridge: Cambridge University Press, 2015). In: Journal of the American Musical Instrument Society 43 (2017), S. 228–232.

Reports in research Newsletter, Bulletin and Online-Portal

Lectures in research conferences, symposia and workshops

  • “Manufacture, Usage, Recycling, and the Concept of Functionality on Historical Objects“. International Conference “Playing and operating: functionality in museum objects and instruments”, organisiert von ICOM, CIMCIM und CIMUSET, Cité de la Musique – Philharmonie de Paris, Paris, 4. bis 6. Februar 2020.
  • “Technological substitution and innovation in the production of musical instruments at the turn of the 19th century“. Annual Conference of the Society of the History of Technology (SHOT) ‘Exploring the Interface between Technology, Art, and Design’, Session ‘Technology and Luxury’, Museo Nazionale della Scienza e della Tecnologia „Leonardo Da Vinci“, Mailand, 24. bis 27. Oktober 2019.
  • “Learning from Musical Instruments as Manifestations of Production and Consumption“.  ICOM General Conference “Museums as Cultural Hubs: The Future of Tradition”, CIMCIM Session “Music Museums and Education: Current and Future Perspectives”, Kyoto International Conference Center, Kyoto, 1. bis 7. September 2019 (gemeinsam mit H. Sugimoto).
  • „Vorstellung des Projektes ‘A Creative Triangle of Mechanics, Acoustics and Aesthetics: The Early Pedal Harp (1780-1830) as a Symbol of Innovative Transformation’“. Internationale Konferenz „Welche Museen für welche Gesellschaft? 10 Jahre Forschung in Museen“ (Abschlusskonferenz der Förderinitiative „Forschung in Museen“ der VolkswagenStiftung), Schloss Herrenhausen, Hannover, 18. bis 20. März 2019.
  • „Das neue Holz: Bruch mit der Tradition am Beispiel der Pedalharfe“. Tagung „Knock on Wood: Holz, Handwerk und Wissen im Instrumentenbau“, organisiert von der Forschungsgruppe „Die Materialität der Musikinstrumente“, Deutsches Museum, München, 17. und 18. Januar 2019.
  • “Presentation of the Research Project ‘A Creative Triangle of Mechanics, Acoustics and Aesthetics: The Early Pedal Harp (1780-1830) as a Symbol of Innovative Transformation’“. International Workshop “The Early Pedal Harp as a Museum Artefact: Research-Conservation-Presentation”, Deutsches Museum, München, 29. und 30. November 2018 (gemeinsam mit L. Richter und J. Lee).
  • “Engineering the Harp: The Erard London Firm 1800-1830“. 37th Scientific Instrument Symposium “Instruments and the “Empire of Man over Things”, Leiden und Haarlem, 3. bis 7. September 2018.
  • “Conservation Issues on Historical Pedal Harps: Preserving Tangible and Intangible Properties“. 4th Annual Conference of the COST Action FP1302 “WoodMusICK” (Wooden Musical Instrument Conservation and Knowledge), “Preservation of Wooden Musical Instruments: Ethics, Practice and Assessment”, Muziekinstrumentenmuseum, Brussels, 5. bis 7. Oktober 2017 (gemeinsam mit M. Pamplona, L. Richter und N. Plath).
  • “Shedding New Light on the Production Strategies of Erard’“. Joint Conference of the Galpin Society and the American Musical Instrument Society (AMIS), Musical Instrument Museums (MIMEd), Edinburgh, 1. bis 4. Juni 2017.
  • “Composition Ornaments on Historic Harps: From Research to Exhibition“. Annual Conference of CIMCIM “Presentation, Preservation, Interpretation – The Challenges of Musical Instrument Collections in the 21st Century”, organisiert von verschiedenen Museen in Basel und Bern, 22. bis 25. Februar 2017.
  • “The Industrialisation of the Early Pedal Harp: Detecting Evidence on Wood and Metal“. 3rd Annual Conference of the COST Action FP1302 WoodMusICK “Making Wooden Musical Instruments: An Integration of Different Forms of Knowledge”, Museu de la Música, Barcelona, 7. bis 9. September 2016 (gemeinsam mit M. Pamplona und L. Richter).

Invited lectures

  • Serial Production and Trademarking on Historic Musical Instruments from Ruckers to Erard“. Präsentation für das Oberseminar, Deutsches Museum, München, 3. Juli 2017.
  • “The Pedal Harp in Europe between 1780 and 1830“. Forschungskolloquium, Institut für Musikwissenschaft, Ludwig-Maximilians-Universität, München, 15. Juni 2016.
  • “The Harp, Lyre, Lute, Cittern, and Guitar around 1800“. 4th Colloquium of the Consortium for Guitar Research, Sidney Sussex College, University of Cambridge, 9. bis 12. April 2016.

Poster-Präsentationen

  • „Entwicklung der frühen Pedalharfe“. Poster für den „Workshop zur Organologie“, organisiert von der Fachgruppe „Instrumentenkunde“ der Gesellschaft für Musikforschung, Museum für Musikinstrumente der Universität Leipzig, Leipzig, 18. Juli 2018.
  • „Untersuchung der Dekoration einer Erard-Doppelpedalharfe“. Poster im Rahmen der Evaluierung des Forschungsinstituts für Wissenschafts- und Technikgeschichte, Deutsches Museum, München, 26. und 27. Januar 2017 (gemeinsam mit M. Pamplona and L. Richter).

Podcast

"Die Revolution im Spiel – von der Erfindung der Doppelpedalharfe“. Podcast vorbereitet in Zusammenarbeit mit Ralph Würschinger, veröffentlicht am 30. Januar 2019. Zum Hören unter: http://www.deutsches-museum.de/forschung/podcast

Weitere Informationen unter: https://www.deutsches-museum.de/blog/blog-post/2019/03/08/die-revolution-im-spiel-erfindung-der-doppelpedalharfe/

Other research projects